söndag 4 september 2011

Dax att nanna kanske?

Godkväll damer och herrar!!!
Snart e de dax att nanna för min del men tänkte göra ett inlägg först :) Imon blire iaf skola och sen rida, får se om de blir i paddocken eller uteritt :) Men jag e lite orolig för min lilla ponnnypojk, ska inte dra hela långa historien men en liten bit för er häst intresserade läsare :)

För 4 sommrar sen (första sommaren i Stall Kåleberg) när jag red ut så märkte jag att Nappe haltade lite, men de var inte alls mycket, så jag vände red hem och släppte ut Nappe i hagen för att se om de var bättre eller sämre nästa dag. Dan efter haltade han ännu mera så jag hämtade Ulrika (hon som äger stallet), och lät henne känna på honom, hon trodde att de var fång och jag visste nästan ingenting om den häst sjukdomen fasten den är ganska vanlig, men hon sa att vi skulle låta honom stå inne på natten och se hur han var dan efter. När jag kom till stallet dan efter var han hängig och haltade väldigt mycket, han ville knappt röra sig, så vi ringde veterinären och han kom dit och kollade och sa att de var fång och att den var ganska allvarlig, jag visste inget om vad man skulle göra mot fång eller något sånt och jag trodde inte de var så allvarligt, så jag gick till skolan som vanligt dan efter och följde med en kompis hem efter skolan, lite senare ringde mamma och sa att hon skulle komma och hämta mig för veterinären var i stallet igen och Nappe mådde riktigt dåligt, jag blev såklart jätte ledsen och fick vara hemma från skolan dan efter. Vi fick medicin till Nappe och han fick stå inne tillsvidare, men efter några dagar fick min systers ponny oxå känningar men nu var vi så förberedda och märkte de så tidigt att de inte blev någon stor grej av de och han fick bara stå inne några dagar.

Hästarna blev bättre och tillslut helt fångfria, men efter de måste dom från sen vår till att gräset inte blir så kraftigt på hösten, ha munkorgar så dom inte får i sig för mycket gräs, för de är näringen i gräset och havre och gör att hästarna får fång. Men nu har iaf Nappe kommit på att han kan få av sig munkorgen om han, a de ee svårt att förklara men tar bakbenet och river med hoven mellan öronen så munkorgen åker framför öronen och sen slänger han bara med huvudet tills munkorgen har ramlat av, och de går hur fort som helst för honom att få av sig den så jag e lite orolig för att han ska få fång igen och de finns typ inget att göra, vi har köpt en ny munkorg ifall de skulle vara så att den gamla var sliten men han fick av sig den lika snabbt, men de är ju sensommar nu och gräset har inte lika mycket näring men man kan aldrig säker !

/emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar